HUBUNGAN TINGKAT KREATIVITAS DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA SISWA SD KELAS V MIN 10 MUARA ENIM TAHUN 2020

  •  Berta Afriani Akademi Keperawatan Al-Ma’arif Baturaja
  •  Hatta Salimi Akademi Keperawatan Al-Ma’arif Baturaja
Keywords: Creativity, Learning Achievement

Abstract

Background: In the 1993 GBHN it is stated that the development of creativity (creativity) should start at an early age, namely in the family environment as the place of first education and in pre-school education. The purpose of this study is not yet known the correlation between the level of creativity and learning achievement in SD students of class V MIN 10 Muara Enim. Methods: This study used an analytic survey method with a cross sectional approach. The population of this study were all fifth grade students of SD MIN 10 Muara Enim, the sample in this study amounted to 40 respondents. Data analysis used univariate analysis and bivariate analysis using distribution tables and Chi-Square statistical tests, with a degree of confidence of 95%. Results: From the chi-square test, it was found that p value = 0.000 (p value> 0.05). Conclusion: There is a relationship between the level of creativity and learning achievement in SD students of class V MIN 10 Muara Enim.

 

References

Craft, Anna. 2003 Membangun Kreativitas Anak. Depok: Inisiasi Press.
Hawi, Akmal. 2007. Strategi Pengembangan Mutu Madrasah. Palembang: IAIN Raden Fatah Press.
Ismail, Fajri. 2016. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Palembang: Karya Sukses Mandiri.
Jahja, Yudrik. 2015. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Prenadamedia Group.
Jihad, Asep dan Abdul Aziz. 2017. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Khuluqo, Ihsana El. 2017. Belajar dan Pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kurniawan, Deni. 2014. Pembelajaran Terpadu Tematik (Teori, Praktik dan Penilaian). Bandung:Alfabeta.
Kurniawan, Heru. 2016. Sekolah Kreatif Sekolah Kehidupan yang Menyenangkan untuk Anak. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Muliawan, Jasa Ungguh. 2016. Mengembangkan Imajinasi dan Kreativitas Anak. Yogyakarta: Penerbit Gava Med
Munandar, Utami. 2014. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.
Rusman. 2017. Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan.
Jakarta: Kencana.
Rusmaini. 2014. Ilmu Pendidikan. Palembang: Grafika Telindo Press.
Sabrin. 2011. Hubungan antara Kreativitas Siswa dengan Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Kendari. Prodi Ekonomi FKIP Universitas Haluoleo
Sholikhah, Hani Atus. 2015. Materi Bahasa Indonesia untuk Guru Tingkat Dasar, Palembang: Noer Fikri Offset.
Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Solihatin, Etin. 2014. Strategi Hasil Pembelajaran PPKN. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar.Jakarta:Prenada Media Group.
Susanto, Ali. 2003. Bahasa Sastra Indonesia. Jakarta: Gramedia.
Published
2021-03-20
How to Cite
Afriani, B., & Salimi, H. (2021). HUBUNGAN TINGKAT KREATIVITAS DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA SISWA SD KELAS V MIN 10 MUARA ENIM TAHUN 2020. JURNAL KESEHATAN ABDURAHMAN, 10(1), 9-12. https://doi.org/10.55045/jkab.v10i1.116